رنگ موم طبیعی زنبور عسل باید چطور باشد؟

رنگ موم ها با یکدیگر تفاوت دارند و این تفاوت ها وابسته به موارد مختلفی است؛ در نتیجه در هنگام خرید موم طبیعی نباید به این پارامتر به منظور تشخیص کیفیت موم نگاه شود.موم یکی از فراورده های پرکاربرد زنبور عسل است. این ماده تماما توسط زنبور عسل تولید می شود و از آن برای ساخت شان و سلول هایی استفاده می شود که در آن هم عسل طبیعی نگهداری می شود و هم تخم گذاری ملکه و رشد لاروها در آن صورت می پذیرد. موم اما برای ما انسان ها خواص متعددی دارد. از موم هم برای درمان بیماری ها و هم در صنایع گوناگون استفاده می شود. این بازه گسترده کاربردهای موم باعث شده تا تحقیقات زیادی در مورد این ماده طبیعی شود.

با تمام خواصی که موم طبیعی دارد، تولید موم مصنوعی باعث شده تا برخی افراد نتوانند از ماده طبیعی استفاده کنند. البته استفاده از موم مصنوعی برای برخی زنبورداران توجیه دارد؛ اما اینکه قرار باشد موم مصنوعی به جای موم طبیعی به بازار عرضه شود، موضوع حرفه ای نیست. با این حال دیده می شود که بسیاری از عرضه کنندگان موم زنبور عسل، به جای عرضه موم طبیعی، موم مصنوعی را روانه بازار کرده اند.

تشخیص موم مصنوعی و مطمئن شدن به طبیعی بودن مومی که قصد خرید آن را داریم اهمیت زیادی دارد. یکی از گزینه هایی که برخی افراد از آن برای تشخیص موم طبیعی از مصنوعی استفاده می کنند، رنگ موم است. بسیاری از افراد به اشتباه، موم های کم رنگ یا موم های پر رنگ را غیر طبیعی می دانند و گمان می کنند که تنها مومی خوب است که رنگ نارنجی کم رنگ داشته باشد.

در این مطلب تلاش شده تا به صورت خلاصه به برخی نکات در مورد رنگ موم طبیعی زنبور عسل صحبت شود. اگر قصد خرید موم چه برای مصارف خانگی و چه برای مصارف صنعتی را دارید، موارد بیان شده در این مطلب می تواند به شما برای شناخت بهتر موم طبیعی و پارامترهای استاندارد تشخیص موم طبیعی از مصنوعی کمک کند.

آیا رنگ موم زنبور عسل معیاری برای طبیعی یا مصنوعی بودن موم است؟
یکی از سوالاتی که باید قبل از خرید موم یا عسل با موم از خود بپرسید این است که آیا رنگ موم، نقشی در طبیعی یا غیرطبیعی بودن آن دارد یا خیر. دقیقا همین سوال را در مورد رنگ عسل طبیعی نیز باید بپرسیم. در بسیاری از مواقع رنگ عسل و رنگ موم نقش مستقیمی در تشخیص طبیعی بودن یا طبیعی نبودن دارند. با این حال در اکثر مواقع، رنگ موم را نمی توان به معنوان معیاری برای تشخیص موم باکیفیت و اصل دانست.

همانطور که رنگ عسل متفاوت است؛ رنگ موم عسل نیز متفاوت بوده و به پارامترهای مختلاف وابسته است. رنگ موم زنبور عسل هم به نژاد زنبور و هم به منابع غذایی که زنبور عسل میل می کند وابسته است. در نتیجه نمی توان به سادگی در مورد رنگ موم نظر داد.

تنها زمانی می توانیم در مورد درست بودن ادعای فورشنده موم عسل صحبت کنیم که بدانیم موم تولید شده توسط یک نژاد زنبور عسل از مزارع با پوشش گیاهی خاص، چه رنگی است. حالا اگر قصد خرید چنین مومی را داشته باشیم، می توانیم با مقایسه این دو نوع موم، به طبیعی بودن یا بهتر است بگوییم به درست بودن ادعای فروشنده پی ببریم.

نتیجه اینکه رنگ موم نمی تواند گزینه خوبی برای تشخیص موم طبیعی باشد. در نتیجه اگر می خواهید موم خریداری کنید و اطلاعات دقیقی در مورد رنگ موم ندارید، بهتر است معیارهای دیگری را برای خرید در نظر بگیرید. به طور کلی خرید موم زنبور عسل کار نسبتا سختی است و اگر قصد خرید عمده موم را داشته باشید، بهتر است با افراد باتجربه مشورت کنید.

بهترین رنگ موم کدام است؟
حالا که متوجه شدیم که رنگ موم ربطی به طبیعی و مصنوعی بودن آن ندارد، بهتر است به انتخاب از بین انواع رنگ موم بپردازیم. توجه داشته باشید که راهکارهای مختلفی برای اضافه کردن رنگ های مختلف به موم وجود دارد. در نتیجه اگر از موم برای کارهای هنری مثل درست کردن شمع استفاده می کنید، لازم نیست نگران رنگ موم باشید. می توانید پس از خریدن موم طبیعی، آن را با استفاده از برخی روش ها رنگ کنید.

با این حال بد نیست بدانید که تنوع رنگ موم زنبور عسل، از زرد روشن تا قهوه ای تیره متفاوت است. البته موم نارنجی کمرنگ و متمایل به زرد بیشتر از زنبورستان ها استخراج می شود و به همین علت است که اکثر موم های موجود در بازار، به رنگ زرد و نارنجی هستند. با این حال شما می توانید با کمی جستجو، موم های تیره تر را نیز پیدا کنید.

راه تشخیص موم عسل طبیعی که باید بدانید
نوعی موم سفید که طبیعی و تولید شده توسط زنبور عسل است نیز به بازار عرضه می شود. این نوع موم طبیعی سفید رنگ، در واقع با حذف رنگدانه ها از موم تهیه شده و ممکن است برخی خواص موم رذا از دست داده باشد. موم سفید در واقع همان موم طبیعی زرد یا نارنجی رنگ است که با برخی فراوری ها، رنگ آن به سفید تبدیل شده تا برای برخی کارها مناسب باشد. موم سفید به ویژه برای اضافه کردن رنگ بسیار مناسب بوده و می تواند به عنوان ماده اولیه برای شمع سازی مورد استفاده قرار گیرد. در تولید لوازم آرایشی و بهداشتی نیز بسیاری از کارخانجات از موم سفید یا ترکیبی از موم سفید و موم های زرد و نارنجی استفاده می کنند.

رنگ موم ها با یکدیگر تفاوت دارند و این تفاوت ها وابسته به موارد مختلفی است؛ در نتیجه در هنگام خرید موم طبیعی نباید به این پارامتر به منظور تشخیص کیفیت موم نگاه شود. اگر می خواهید رنگ موم را انتخاب کنید، باید کاربرد آن را در نظر بگیرید. برای مثال اگر قرار است موم را در تولید بالم لب به کار ببرید، قطعا رنگ های تیره نمی تواند گزینه خوبی باشد. در مقابل بسیاری از موم های تیره برای شمع سازی، جلوه فوق العاده ای به شمع می دهند.

همانطور که گفته شد، موم قابلیت رنگ پذیری دارد. در نتیجه می توانید موم با رنگ ملایم تر یا حتی موم سفید شده تهیه کرده و سپس با استفاده از برخی راهکارها، به ان رنگ اضافه کنید. به این صورت می توانید به کمک موم تنوع بیشتری از محصولات هنری را تولید نمایید.

 

-